Statut Niepublicznego “Bajkowego Przedszkola” w Lubartowie przy ul. Ks. J. Popiełuszki 34.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- ,,Bajkowe Przedszkole‘’ jest niepubliczną placówką wychowania przedszkolnego.
- Nazwa przedszkola brzmi: Niepubliczne „Bajkowe Przedszkole” w Lubartowie
- Ustalona nazwa przedszkola w pełnym brzmieniu używana na pieczęciach:
Niepubliczne „Bajkowe Przedszkole”
Mirosław Jedut
21-100 Lubartów
ul. Ks. J. Popiełuszki 34
tel. 602502768, 510058831
NIP 714-100-55-46 - Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Lubelski Kurator Oświaty.
- Niepubliczne „Bajkowe Przedszkole” mieści się w Lubartowie przy ul. Ks. J. Popiełuszki 34.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Mirosław Jedut z siedzibą przy ul. Ks. J. Popiełuszki 34, 21-100 Lubartów.
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
§ 2
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy Prawo Oświatowe oraz aktów wykonawczych do ustawy, a w szczególności podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
- wspiera indywidualny rozwój i wczesną edukację dziecka
- zapewnia opiekę, wychowanie i edukację w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa
- tworzy warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie „gotowości szkolnej”
- współdziała z rodzicami pełniąc wobec nich funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
- udziela rzetelnej informacji o postępach dziecka, jego zachowaniu i rozwoju,
- uzgadnia wspólnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) kierunki i zakres zadań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych realizowanych w przedszkolu,
- wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym,
- wspomaga rodzinę w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej
- umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
- udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- tworzy warunki do wczesnej nauki języków obcych
- dba o właściwy rozwój emocjonalny dzieci oraz kształtuje właściwe postawy psychospołeczne
- uwzględnia zasady bezpieczeństwa oraz zasady promocji i ochrony zdrowia
- w przedszkolu może być organizowana opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi.
- Przedszkole przygotowuje do podjęcia nauki w szkole.
- Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
- organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
- dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
- stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną: indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka.
- wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
- informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu,
- promuje ochronę zdrowia.
- przedszkole zapewnia każdemu dziecku niezbędne warunki do psychicznego i fizycznego rozwoju, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności.
Rozdział III
Organy przedszkola
§ 3
- Organami przedszkola są:
- dyrektor przedszkola
- rada pedagogiczna
- Zadania dyrektora przedszkola są następujące:
- kieruje bieżącą działalnością przedszkola,
- reprezentuje przedszkole na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- organizuje, planuje i dokumentuje proces edukacyjny,
- prowadzi, kontroluje i przechowuje dokumentację pedagogiczną przedszkola,
- organizuje doskonalenie zawodowe nauczycieli przedszkola,
- zbiera informacje o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
- tworzy warunki i atmosferę prawidłowego funkcjonowania przedszkola,
- kontroluje pracę personelu przedszkola i dyscyplinę pracy,
- dopuszcza do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego przedstawione przez nauczycieli,
- organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami,
- współpracuje z rodzicami.
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Przedszkola, w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia i wychowania. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- Przewodniczącym rady jest Dyrektor Przedszkola. Dyrektor Przedszkola:
- zwołuje i prowadzi zebrania rady,
- wstrzymuje wykonanie uchwał podjętych niezgodnie z prawem,
- przedstawia radzie wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
- odpowiada za dokumentowanie pracy rady.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- ustalenie regulaminu działalności rady,
- zatwierdzenie planów pracy przedszkola,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego,
- podejmowanie uchwał w sprawie prowadzenia eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
- opiniowanie dopuszczenia do użytku w przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego.
- Działalność rady jest dokumentowana, a zebrania rady są protokołowane. Sposoby dokumentowania i protokołowania zebrań rady określa regulamin działalności rady pedagogicznej, który jest odrębnym dokumentem.
- Nauczyciele oraz inne osoby biorące udział w zebraniu rady są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- Szczegółowy przydział zadań, uprawnień oraz zakres odpowiedzialności, a także stanowisko Dyrektora określa organ prowadzący przedszkole.
§ 4
Zasady współdziałania organów przedszkola
- Zapewniają właściwe wykonywanie zadań określonych w przepisach prawa i w Statucie przedszkola poprzez nie ingerowanie w swoje kompetencje oraz wspólne ustalanie terminów spotkań.
- Zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola na posiedzeniach Rad Pedagogicznych, poprzez ogłoszenia, pocztę elektroniczną, poprzez stronę internetową.
- Spory pomiędzy organami rozwiązywane są drogą negocjacji, a po wyczerpaniu wszystkich możliwości rozstrzygnięcia sporów, istnieje możliwość odwołania się do wyższych instancji w zależności od treści sporów (np. organ prowadzący, organ nadzorujący). Ostateczna decyzja należy do dyrektora przedszkola.
Rozdział IV
Organizacja przedszkola
§ 5
Czas pracy przedszkola
- Przedszkole czynne jest w godzinach od 6.30 do 16.30. od poniedziałku do piątku.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem przerw świątecznych oraz dni wyznaczonych przez organ prowadzący..
- Przerwy w pracy przedszkola ustala co roku organ prowadzący.
- Dziecko do placówki powinno zostać przyprowadzone przez opiekuna do godziny 9.00. W wyjątkowych sytuacjach wymagane jest zgłoszenie późniejszego przybycia do dyrektora placówki lub do organu prowadzącego
§6
Zasady odpłatności za pobyt i korzystanie z wyżywienia
- Pobyt dziecka w przedszkolu regulowany jest zapisami umowy, zawartej z rodzicami, według wzoru przygotowanego przez organ prowadzący.
- Opłata za przedszkole obejmuje:
- czesne,
- należność za wyżywienie,
- zajęcia dodatkowe odbywające się w innym czasie niż czas przeznaczony na realizację zajęć organizowanych w ramach czesnego.
- Przedszkole prowadzi wyżywienie w zakresie 3 posiłków dziennie.
- W Przedszkolu podaje się dzieciom obiady poprzez firmę cateringową, śniadania i podwieczorki we własnym zakresie. Wysokość stawki żywieniowej ustala organ prowadzący.
- Opłata czesnego nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu.
- Opłatę tę umieszcza się z góry, nie później niż do 10 dnia danego miesiąca.
§ 7
- Podstawową jednostką organizacyjną Niepublicznego „Bajkowego Przedszkola” jest grupa dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Tworzone są oddziały dzieci 3-letnich, 4-letnich, 5-letnich, 6-letnich. Możliwe jest przyjęcie dzieci 2.5 letnich.
- Jeżeli liczba dzieci z poszczególnych roczników jest zróżnicowana, tworzone są grupy mieszane.
- W okresach obniżonej frekwencji (ferie zimowe, letnie, przerwy świąteczne, epidemie, itp) Przedszkole może prowadzić zajęcia w grupach łączonych.
- Liczba w grupie nie może przekraczać 25 osób.
- Do przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku 3-6 lat, w tym z niepełnosprawnościami.
- Warunkiem przyjęcia dziecka niepełnosprawnego jest posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Decyzję o przyjęciu dziecka podejmuje dyrektor przedszkola.
- Dyrektor powierza każdy oddział opiece co najmniej jednego nauczyciela.
- Dla zapewnienia ciągłej i skutecznej pracy wychowawczej i dydaktycznej przyjmuje się, aby ten sam nauczyciel/nauczyciele opiekował się oddziałem przez cały okres uczęszczania danej grupy dzieci do przedszkola.
- Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- W przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe: język angielski, zajęcia logopedyczne, religia, rytmika, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia SI, gimnastyka korekcyjna w zależności od potrzeb dzieci i oczekiwań rodziców.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut,
- z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut,
- czas zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacji wynosi 60 minut z możliwością skrócenia ze względu na możliwości psychofizyczne dziecka.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, który ustalany jest przez Dyrektora przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną. Uwzględnia on wymagania higieniczne i zdrowotne, jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
- Przedszkole nie organizuje zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
§ 8
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa ,,Arkusz Organizacyjny Przedszkola”. W arkuszu organizacyjnym określa się:
- Liczbę miejsc w placówce
- Planowaną liczbę wychowanków
- Czas pracy przedszkola
- Czas pracy poszczególnych oddziałów i liczbę pracowników przedszkola
- Czas pracy pracowników
- Kwalifikacje kadry pedagogicznej
- Zestaw programów nauczania w oparciu o które przebiegać będzie praca dydaktyczna.
- Dokumentacja działalności przedszkola, dotycząca procesu opiekuńczo-wychowawczego obejmuje:
- roczny plan pracy przedszkola
- roczny plan współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
- miesięczne plany pracy grupy
- dzienniki zajęć,
- kartę obserwacji dziecka
- diagnozę przedszkolną.
- Do realizacji celów statutowych Przedszkole posiada:
- Cztery sale zajęciowe
- Gabinet logopedyczny,
- Gabinet terapeutyczny,
- Trzy łazienki dla dzieci
- Zewnętrzny plac zabaw z ogrodem
- Kuchnia
- Szatnia
- Pomieszczenia dodatkowe
- Biuro
§ 9
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje w przedszkolu dyrektor niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, specjalistyczne lub na wniosek nauczycieli, wychowawców i specjalistów pracujących z dzieckiem.
- W tym celu dyrektor powołuje Zespół do spraw udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- W skład zespołu wchodzą: dyrektor, specjaliści (logopeda, oligofrenopedagog, terapeuta SI, psycholog) – w zależności od potrzeb, wychowawcy grup.
- Zespół opracowuje Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu organizowana jest w formie:
- zajęć korekcyjno-terapeutycznych, logopedycznych, zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym
- Konsultacji, porad, warsztatów psychoedukacyjnych dla nauczycieli i rodziców.
- Objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną wymaga zgody rodziców.
- Przedszkole nie organizuje zajęć wczesnego wspomagania rozwoju.
§ 10
Rekrutacja
- Rekrutacja do przedszkola odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności.
- W pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci z terenu miasta Lubartowa.
- Podstawą przyjęcia dziecka do przedszkola jest wypełnienie Karty zgłoszenia dziecka oraz podpisanie umowy o świadczenie usług.
- W ciągu roku przyjmuje się dzieci w miarę wolnych miejsc.
§ 11
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem
- Podczas pobytu w przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej.
- Wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami i natychmiast reagują na osoby postronne przebywające na terenie placówki, w razie potrzeby zawiadamiają dyrektora.
- W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy – bez stosowania leków.
- Wyjścia i wyjazdy poza teren przedszkola planuje nauczyciel – programowo i organizacyjnie. Dzieci odliczane są zawsze przed wyjściem poza budynek przedszkola oraz przed i po powrocie do przedszkola.
- Każdorazowo przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel kontroluje miejsce przebywania dzieci (sale zajęć, szatnie, łazienki, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i pozostałe przedmioty.
- Przy każdym wyjściu z dziećmi poza teren przedszkola obowiązują stałe zasady:
- wymagana jest zgoda rodziców na uczestniczenie w wycieczkach i spacerach,
- wyjście grupowe będzie odnotowane w dzienniku zajęć przedszkolnych, natomiast wycieczki w rejestrze wycieczek.,
- opiekę nad dziećmi sprawują pracownicy przedszkola w ilości 1:10,
- za bezpieczeństwo dzieci poza przedszkolem odpowiedzialny będzie wychowawca, który w tym czasie pracuje z oddziałem,
- przed wyjściem z dziećmi poza teren przedszkola omówione zostaną z nimi zasady bezpieczeństwa, zagrożenia i sposoby ich uniknięcia,
- przed wejściem z dziećmi na plac zabaw należy zapoznać się z regulaminem.
7. Przedszkole zobowiązuje się do wprowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w sytuacji, gdy zajęcia zostaną zawieszone z powodu zaistnienia następujących okoliczności:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu dzieci,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
8. Szczegóły kształcenia na odległość:
- Zajęcia prowadzone na odległość zostaną udostępniane każdego dnia roboczego poprzez stronę internetową placówki.
- Zajęcia zostaną opracowane w formie przystępnej dla rodziców w formie zdjęć, filmów oraz instrukcji tekstowych.
- Potwierdzeniem uczestnictwa w zajęciach będą zdjęcia prac i kart pracy wysłane przez rodzica na e-mail przedszkola: bajkoweprzedszkole1@wp.pl.
- Zajęcia będą udostępnione w formatach możliwych do odtworzenia na ogólnodostępnych urządzeniach (komputerze ,smartphone, tablecie) z zainstalowanymi najpopularniejszymi systemami operacyjnymi w tym Windows, Android, Linux, iOS, MacOS.
- Materiały przygotowane przez nauczycieli zostaną sprawdzone pod kontem poprawności dydaktycznej i bezpieczeństwa odbioru (brak migotania, jaskrawych kolorów, wysokich lub zbyt głośnych dźwięków).
- Za bezpieczeństwo uczniów w trakcie zajęć zdalnych odpowiadają rodzice lub opiekunowie.
§ 12
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
- Personel przedszkola sprawuje opiekę nad dzieckiem od chwili przekazania go przez Rodzica/Opiekuna do chwili odebrania dziecka przez Rodzica/Opiekuna lub upoważnione do tego osoby z sali zajęć. Za zachowanie i bezpieczeństwo dziecka w szatni przed i po przekazaniu go nauczycielowi, odpowiada Rodzic/Opiekun.
- Dzieci są odbierane z przedszkola przez Rodziców/Opiekunów lub inne osoby pisemnie upoważnione przez Rodziców/Opiekunów.
- Placówka zobowiązuje Rodziców/Opiekunów do osobistego złożenia pisemnych upoważnień do odbioru dziecka przez osoby trzecie.
- Dyrektor zobowiązuje nauczycieli oraz personel pomocniczy do bezwzględnego przestrzegania oświadczeń o odbiorze dziecka.
- Nauczyciel lub personel pomocniczy może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej do odbioru, w przypadku gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
- Rodzic/Opiekun zobowiązany jest do przestrzegania godzin przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola. Dyrektor może nałożyć na Rodzica/Opiekuna dodatkową opłatę (w wysokości zgodnej z umową), w przypadku nie odebrania dziecka z przedszkola w wyznaczonych godzinach pracy.
§ 13
Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków w niżej wymienionych przypadkach:
- na podstawie pisemnego wniosku rodziców złożonego w przedszkolu i wynoszącego 1 miesiąc ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego,
- nieprzestrzegania przez Rodziców Statutu Przedszkola,
- jeśli rodzice bez uzasadnionego powodu zalegają z opłatą za przedszkole przez 2 okresy płatnicze,
- gdy rodzice zataili ważne informacje o dziecku, które uniemożliwiają jego pobyt w przedszkolu,
- gdy zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych dzieci przebywających w przedszkolu,\
- gdy nastąpił brak współpracy z rodzicami a personelem pedagogicznym Przedszkola w zakresie rozwiązywania problemów dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych, mimo zastosowania przyjętego w przedszkolu trybu postępowania.
Rozdział V
Prawa i obowiązki dzieci i rodziców
§ 14
- Dziecko ma prawo do:
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
- akceptacji takim, jakie jest,
- swobody myśli, sumienia i wyznania, swobodnego wyrażania swoich poglądów i potrzeb zgodnie z przyjętymi normami etycznymi,
- ochrony przed wszelkim formami przemocy fizycznej, psychicznej, krzywdy lub zaniedbania, bądź złego traktowania,
- rozwoju osobowości, talentu, zainteresowań, zdolności umysłowych i fizycznych poprzez wielostronne uczestnictwo w działaniu, przeżywaniu i poznawaniu otaczającego je świata,
- poszanowania jego godności i wartości,
- otoczenia różnorodnego, bogatego w bodźce,
- wypoczynku i czasu wolnego,
- do uczestnictwa w zabawach, zajęciach stosownych do jego wieku i możliwości,
- ochrony sfery jego życia prywatnego.
- Dziecko ma obowiązek:
- szanować kolegów i wytwory ich pracy,
- nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycielki,
- szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu,
- dbać o estetykę i czystość pomieszczeń w których przebywa,
- przestrzegać ustalonych zasad zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa,
- sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne,
- przejawiać w właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych wynikających z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych,
- słuchać i reagować na polecenia nauczycielki.
§ 15
- Rodzice/ opiekunowie prawni dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawa do:
- uzyskiwania i wymiany informacji na temat możliwości rozwojowych dziecka, jego postępów, problemów i zachowania,
- uzgadniania z nauczycielami lub specjalistami kierunków i zakresu zadań związanych z rozwojem dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami,
- wyrażania i przekazywania nauczycielom, dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną,
- zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktycznej i wychowawczej,
- aktywnego włączania się w życie przedszkola, współuczestniczenia w organizowaniu wycieczek i imprez kulturalnych dla dzieci i rodziców,
- udział w zebraniach ogólnych i indywidualnych.
- Do podstawowych obowiązków rodziców należą:
- przestrzeganie niniejszego statutu,
- przyprowadzanie i odbieranie dzieci zgodnie z ustalonymi zasadami zapewniającymi bezpieczeństwo dzieciom,
- terminowe uiszczanie odpłatności za dziecko w przedszkolu oraz składek,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, a zwłaszcza niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- kontaktowanie się z nauczycielami oraz uczestnictwo w zebraniach ogólnych i spotkaniach grupowych w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
- udzielanie nauczycielom rzetelnej informacji o dziecku,
- punktualne przyprowadzanie dziecka do przedszkola, umożliwiające mu udział w organizowanych zajęciach oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa,
- nie przyprowadzanie do przedszkola dzieci chorych, których stan zdrowia zagraża im samym oraz innym dzieciom,
- zgłaszanie nauczycielowi danych kontaktowych i ich zmian – telefony, adresy.
- śledzenie na bieżąco treści informacji umieszczanych na tablicy ogłoszeń lub stronie internetowej przedszkola.
§ 16
- Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
- zebrania ogólne (wg potrzeb),
- spotkania grupowe, zajęcia otwarte (wg potrzeb ale nie mniej niż dwa razy do roku),
- konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami i specjalistami,
- kącik dla rodziców, gazetka,
- zebrania Rady Rodziców,
- dni otwarte dla nowo przyjętych dzieci,
- imprezy i uroczystości z udziałem rodziców,
- imprezy środowiskowe.
Rozdział VI
Prawa i obowiązki pracowników przedszkola
§ 17
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli posiadających odpowiednie przygotowanie i kwalifikacje, a także pomoc nauczyciela, pracowników administracji i obsługi.
- Dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy i odbywania praktyk przez studentów studiów pedagogicznych.
- Prawa i obowiązki osób zatrudnionych w przedszkolu określają umowy zawarte z pracownikami przedszkola w oparciu o obowiązujące przepisy.
§ 18
Prawa i obowiązki nauczyciela
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość i wyniki pracy pedagogicznej oraz za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
- Do obowiązków nauczyciela w szczególności należy:
- planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej, t. j.:
- doskonalenie form i metod pracy z dziećmi, dążenie do osiągania jak najlepszych wyników,
- zaspokajanie indywidualnych potrzeb, zainteresowań i wymagań dzieci,
- pobudzanie procesów rozwojowych dziecka do optymalnej aktywizacji poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy,
- tworzenie warunków wspomagających rozwój dziecka, jego zainteresowań i zdolności poprzez wnikliwą obserwacją, kontakty indywidualne, tworzenie miejsc pracy twórczej,
- podejmowanie działań stymulujących, profilaktycznych i kompensacyjnych wobec wszystkich dzieci,
- dążenie do optymalnego przygotowania dziecka do szkoły,
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- wnikliwe prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę lekarską i inną w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci, b) ustalenia form pomocy w działaniach wobec dzieci,
- włączania rodziców w realizację procesu wychowawczego.
- prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej oddziału (min. dziennik zajęć, dokumentacja obserwacji dzieci, plany pracy, inna dokumentacja),
- systematyczne podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i wykorzystywanie ich w codziennej pracy.
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom podczas zajęć w przedszkolu.
- planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej, t. j.:
- Nauczyciele mają prawo do:
- formułowania autorskich programów nauczania i wychowania za zgodą Dyrektora,
- decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach pracy,
- do uzyskiwania stopni awansu zawodowego,
- do uczestniczenia w warsztatach, szkoleniach, projektach, konferencjach, organizowanych przez ośrodki doskonalenia zawodowego.
§ 19
Zakres zadań pracowników administracyjno-obsługowych przedszkola
- Obowiązki pomocy nauczyciela:
- pomoc nauczycielowi w zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem, ścisła współpraca z nauczycielem,
- pomoc w przygotowywaniu posiłków,
- stały pobyt z dziećmi w sali,
- pomoc w wypełnianiu czynności obsługowych i opiekuńczych w stosunku do wychowanków, w tym: ubieranie i rozbieranie, przebieranie, mycie rąk i zębów, korzystanie z toalety, pomoc w karmieniu dzieci, dbanie o higienę w miejscu pracy i pobytu dzieci,
- opieka w czasie spacerów i wycieczek,
- informowanie nauczyciela o wszelkich zagrożeniach,
- doraźne zastępowanie nauczyciela w przypadku jego nieobecności,
- przestrzeganie przepisów bhp, p.poż oraz dyscypliny pracy,
- wykonywanie innych poleceń Dyrektora związanych z organizacją pracy przedszkola.
- Obowiązki pomocy kuchennej:
- przestrzeganie przepisów bhp i wymogów sanitarnych,
- wykonywanie czynności związanych z systemem HACCP,
- przygotowywanie codziennych próbek z każdego posiłku i należyte ich zabezpieczenie,
- przyrządzanie zdrowych posiłków, t.j. śniadań i podwieczorków wg ustalonego jadłospisu, zgodnie z normami i wymogami racji pokarmowych dla dzieci,
- wydawanie obiadów zgodnie z normami,
- zabezpieczanie przed zepsuciem surowców, półproduktów i wyrobów gotowych,
- utrzymanie porządku, zmywanie naczyń, czyszczenie sprzętów.
- Obowiązki sprzątaczki:
- utrzymywanie w należytej czystości pomieszczeń i otoczenia wokół budynku,
- zamiatanie, mycie i dezynfekcja podłóg,
- odkurzanie dywanów,
- wycieranie kurzu na meblach, parapetach, grzejnikach, obrazach, drzwiach, lampach,
- mycie, czyszczenie i odkażanie umywalek, brodzików, armatury i urządzeń sanitarnych w toaletach i łazienkach,
- opróżnianie koszy na śmieci,
- zaopatrzenie w środki sanitarno-higieniczne w toaletach, łazienkach, kuchni,
- wykonywanie innych czynności zleconych przez przełożonego.
- W Przedszkolu obowiązuje Regulamin Pracy Przedszkola.
§ 20
- Prawa pracowników przedszkola:
- Tylko obowiązki wynikające z umowy,
- Godziwe wynagrodzenie za pracę,
- Zakaz dyskryminacji,
- Prawo do wypoczynku,
- Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
Rozdział VII
Finansowanie działalności przedszkola
§ 21
- Działalność przedszkola finansowana jest:
- z dotacji budżetu Miasta Lubartów, udzielanych według obowiązujących przepisów,
- z opłat wnoszonych przez rodziców,
- ze środków pozyskanych lub przekazywanych przez podmiot prowadzący przedszkole,
- z darowizn, projektów, subwencji, środków z Powiatowego Urzędu Pracy.
Rozdział VIII
Postanowienie końcowe
§ 22
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
- Statut nadaje i zmienia osoba prowadząca przedszkole.
- Statut obowiązuje w równym stopniu nauczycieli, dzieci, rodziców, pracowników administracji i obsługi.
- Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych statut udostępnienia się przez dyrektora przedszkola w siedzibie przedszkola.
- Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2020 roku.