JAK RODZIC MOŻE WSPIERAĆ WŁASNE DZIECKO W
OSIĄGNIĘCIU GOTOWOŚCI SZKOLNEJ

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ ROZWIJAJĄCYCH SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ:
Ćwiczenia dłoni:

  • gniecenie piłeczki, gąbki, – ugniatanie papieru, papierowych kul, –
    nawlekanie koralików na sznurek, – darcie gazet, gniecenie ich, –
    obrysowywanie dłoni, – wykonywanie relaksacyjnych masażyków na
    plecach partnera.
    Ćwiczenia palców:
  • naśladowanie gry na pianinie, flecie,
  • wykonywanie zabaw paluszkowych, np.: Pięć paluszków, Sroczka,
    Bawiły się dzieci paluszkami…
    Rozwijanie czynności samoobsługowych:
  • samodzielne mycie się, ubieranie, jedzenie,
  • samodzielne wkładanie butów, wiązanie ich,
    Zabawy konstrukcyjne:
  • budowanie dowolnych konstrukcji z klocków drewnianych i
    plastikowych,
  • konstruowanie – z papieru, sznurka, drutu,
  • konstruowanie z materiału przyrodniczego, np. ludzików z
    kasztanów, budowanie z piasku, śniegu.
    Lepienie:
  • lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej, masy papierowej
    dowolnych kształtów (np. pieczywa, owoców),
  • robienie wałeczków z plasteliny (np. oklejanie nimi małych butelek
    – robienie wazoników),
  • wypełnianie plasteliną rysunków przedstawiających postać ludzką.
    Malowanie farbami plakatowymi, klejowymi, akwarelowymi:
  • malowanie palcem, dłonią na całej powierzchni kartki,
  • malowanie kawałkiem waty, gąbki, szmatką (np. jesiennych drzew,
    pochmurnej pogody),
  • malowanie pędzlem na kartkach większego formatu linii:
    pionowych, poziomych, ukośnych, falistych szlaczków, z
    zachowaniem kierunku – od lewej strony do prawej ,
  • malowanie pędzlem na kartkach o różnym formacie i fakturze (np.
    pokrytych solą, kaszą manną), – malowanie pędzlem na podany lub
    dowolny temat.
    Rysowanie:
  • rysowanie na różnych formatach papieru,
  • rysowanie kredą na tablicy, asfalcie, kamieniu,
  • rysowanie mazakiem na folii (np. na koszulce do segregatora, w
    środku której jest kolorowa kartka),
  • rysowanie – linii: pionowych, poziomych, ukośnych, falistych,
  • rysowanie na dany i dowolny temat,
  • rysowanie ołówkiem, kredką, świecą, węglem, mazakiem,
    patykiem maczanym w tuszu, pastelami olejnymi i proszkowymi na
    określony lub dowolny temat,
  • rysowanie do podanego tekstu (rysowane wierszyki).
    Wycinanie:
  • wycinanie pasków (ze starych gazet),
  • cięcie papieru wzdłuż narysowanych linii,
  • wycinanie dowolnych kształtów (np. ze starych stron tytułowych z
    bloków),
  • wycinanie wzorów, np. motylka, kwiatka, z użyciem dziurkacza,
  • tworzenie pracy plastycznej techniką wycinanki.

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ ROZWIJAJĄCYCH PERCEPCJĘ WZROKOWĄ:
Rozwijanie pojęcia schematu ciała:

  • oglądanie własnej sylwetki w lustrze,
  • dotykanie wymienionych części ciała, a potem poruszanie nimi,
  • rysowanie postaci ludzkiej,
  • wykonywanie ćwiczeń z elementem równowagi,
  • wskazywanie swoich prawych i lewych części ciała.
    Wprowadzanie kierunków od osi własnego ciała:
  • poruszanie się pod dyktando np. Idź pięć kroków w prawą stronę,
    dwa do przodu, trzy w lewą stronę,
  • zabawy i ćwiczenia równoważne tułowia, związane z chodem, np.
    chodzenie tyłem, przodem, slalomem, zygzakiem…, Orientacja w
    schemacie ciała drugiej osoby:
  • porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała
    drugiej osoby,
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez drugą osobę,
  • wskazywanie u drugiej osoby wymienionych części ciała
  • porównywanie swojego wyglądu z wyglądem drugiej osoby
  • współdziałanie z partnerem (ćwiczenia według metody Ruchu
    Rozwijającego W. Sherborne).
    Spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni (miejsca i
    kierunku):
  • spostrzeganie przedmiotów względem siebie jako będących z
    przodu, z tyłu, przed, za, ponad, poniżej, po prawej lub po lewej
    stronie,
  • określanie miejsca położenia wskazanych przedmiotów;
    posługiwanie się określeniami: góra, dół, na, pod, za, w,
  • uczestniczenie w zabawach typu: Gdzie schowała się lalka?,
    Ciepło – zimno,
  • układanie zabawek według poleceń np. Połóż misia na drugiej
    półce, między lalką a pajacykiem,
  • określanie kierunków położenia przedmiotów w przestrzeni;
    stosowanie określeń: do góry, na dół, w prawo, w lewo, w przód.
    Spostrzeganie stosunków przestrzennych:
  • odtwarzanie podanych sekwencji (zapamiętywanie ich i
    odtwarzanie w takiej samej kolejności),
  • układanie obrazków historyjki według kolejności zdarzeń,
  • segregowanie według przyjętych zasad.
    Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej:
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających lokomocje (związanych z
    motoryką dużą),
  • rysowanie w powietrzu prostych kształtów
    – naśladowanie ruchów wykonywanych przez drugą osobę lub
    postać narysowaną na obrazku,
  • naśladowanie ruchów zwierząt,
  • naśladowanie wykonywanych czynności,
  • ćwiczenia i gry zręcznościowe (np. gra w kręgle),
  • chodzenie po wyznaczonej linii (lub toczenie po niej piłki),
  • rysowanie po śladzie rysunków (wykropkowane wzory),
  • rysowanie synchroniczne (oburęczne) prostych elementów w
    powietrzu, a potem na kartce.
    Obserwowanie:
  • najbliższego otoczenia (sali, placu przedszkolnego, tego, co dzieci
    widzą na spacerze, tego, co się dzieje za oknem),
  • czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie ich (np.
    zabawa Rób to co ja),
  • dostrzeganie i określanie cech danego przedmiotu, zjawiska (np.
    dostrzeganie zmian zachodzących w kolejnych porach roku,
    nazywanie ich),
    Układanie:
  • przedmiotów według poleceń np. Połóż lalkę na drugiej półce,
  • takich samych obrazków (zabawa memory),
  • prostych ciągów rytmicznych, np. obrazków, klocków i liści…
    (zawsze trzy sekwencje we wzorze), figur, patyczków, klocków
    według wzoru,
  • puzzli,
  • łączenie obrazków przedstawiających to, co było najpierw, z tym,
    co będzie potem,
  • układanie historyjek obrazkowych (rozpoczynamy od trzech
    obrazków).
    Porównywanie:
  • porównywanie dwóch obrazków o tej samej treści, wskazywanie
    różnic, a potem podobieństw,
  • porównywanie dwóch zabawek (najpierw różniących się jedną
    cechą),
  • dobieranie elementów brakujących do całości,
  • porównywanie liczby elementów w dwóch zbiorach.
    Porządkowanie i grupowanie:
  • grupowanie obiektów przedstawionych na obrazkach według
    wzrastającej wielkości (malejącej wielkości) lub według innego
    przyjętego kryterium,
  • klasyfikowanie tematyczne, np. co pasuje do łazienki, w co
    ubieramy się na jesienny spacer…
  • klasyfikowanie przedmiotów (obrazków) według jednej przyjętej
    cechy: wielkości, koloru, kształtu,
  • eliminowanie z grupy tych przedmiotów (obrazków), które nie
    pasują do pozostałych
    Wyodrębnianie i liczenie:
  • wyodrębnianie obiektów do policzenia; określanie ich liczby bez
    liczenia; potem – liczenie ich (porównywanie swoich spostrzeżeń z
    rzeczywistością),
  • liczenie obiektów niewidocznych (klaskanie, tupanie, inne
    dźwięki), – liczenie z wykorzystaniem przeliczników zastępczych,
    np. Weź tyle talerzyków, ile jest łyżeczek,
  • liczenie w określonym i dowolnym zakresie.
    Odwzorowywanie:
  • odwzorowywanie ułożonych klocków, patyczków, figur, zabawek
    (według wzoru),
  • odwzorowywanie podanych symboli i znaków,
  • odwzorowywanie graficzne szlaczków, ornamentów,
  • łączenie linii, punktów
    – odtwarzanie kształtów przedmiotów,
  • rysowanie, malowanie, lepienie, wycinanie, zaginanie papieru itp.
    (motoryka mała)
    Ćwiczenia pamięci wzrokowej:
  • zauważanie i określanie, który przedmiot zmienił miejsce (zniknął),
  • układanie obejrzanych wcześniej obrazków w odpowiedniej
    kolejności.

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ ANALIZY I SYNTEZY SŁUCHOWEJ:
Ćwiczenia słuchu fizycznego i muzycznego:

  • słuchanie wierszy, rymowanek, baśni i opowiadań,
  • wsłuchiwanie się w odgłosy dochodzące z otoczenia,
    wychwytywanie ich,
  • rozpoznawanie dźwięków dochodzących z otoczenia (dźwięków
    różnych urządzeń domowych, odgłosów pojazdów, głosów zwierząt,
    głosów kolegów, koleżanek i znanych osób dorosłych, zjawisk
    atmosferycznych), – wystukiwanie, wyklaskiwanie podanego rytmu,
  • odtwarzanie rytmu przedstawionego w sposób graficzny lub za
    pomocą klocków
  • rysowanie kresek, szlaczków w rytm uderzeń
  • odtwarzanie (wystukiwanie, wyklaskiwanie) danych układów
    przestrzennych (ułożonych z klocków)

Ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy
słuchowej:

  • wyodrębnianie zdań z wypowiedzi (dzieci zaznaczają liczbę zdań
    klockami, paskami papieru),
  • wyodrębnianie słów w zdaniach,
  • tworzenie zdań z określoną liczbą słów,
  • dobieranie rymujących się ze sobą słów; kończenie rymowanek
    poprzez podanie słów rymujących się,
  • tworzenie słów z sylab (synteza sylabowa),
  • dzielenie słów na sylaby,
  • mówienie tekstów piosenek, śpiewanie z wyróżnianiem sylab,
  • układanie słów rozpoczynających się, kończących się określoną
    sylabą i mających tę sylabę w środku ,
  • porównywanie liczby sylab w słowach,
  • tworzenie słów z głosek (synteza głoskowa),
  • wyodrębnianie pierwszej głoski w słowach – nazwach obrazków
    (w nagłosie),
  • segregowanie obrazków według pierwszej głoski w ich nazwach –
    wymyślanie (i np. rysowanie) przedmiotów, których nazwy
    rozpoczynają się określoną głoską,
  • wyszukiwanie obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką
    głoską jak nazwa pokazywanego obrazka,
  • wyodrębnianie ostatniej głoski (w wygłosie) w nazwach obrazków,
  • segregowanie obrazków według ostatniej głoski w ich nazwach,
  • wymyślanie (i rysowanie) przedmiotów, których nazwy kończą się
    określoną głoską,
  • określanie środkowej głoski w nazwach (trzygłoskowych)
    obrazków, np.: mak, rak, nos, noc, sok, kot, las, ryk, syk, ser, but,
    bat, byk, bal, osa, oko, kra, ucho, sto, kto…
  • dzielenie na głoski trzygłoskowych (potem czterogłoskowych,
    pięcio-, i więcej głoskowych) nazw obrazków,
  • liczenie głosek w słowach
    – nazwach obrazków (np. układanie obrazków według wzrastającej
    liczby głosek w ich nazwach lub malejącej liczby głosek w ich
    nazwach),
  • wymyślanie słów (i rysowanie), które mają określoną liczbę
    głosek,
  • układanie zdań, w których każde słowo rozpoczyna się tą samą
    głoską
  • różnicowanie głosek opozycyjnych: t – d, r – l, p – b, s – ś – sz, z –
    ź – ż, dz – dź – dż

Ćwiczenia pamięci słuchowej:

  • odtwarzanie układu słyszanych dźwięków,
  • wyszukiwanie obrazków według podanej kolejności,
  • słuchanie opowiadań, określanie kolejności zdarzeń
  • nauka wierszy, rymowanek (fragmentami, metodą ze słuchu)

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ MYŚLENIA U DZIECKA ?

 Proponować dziecku gry planszowe.
 Nie wyręczać, dać dziecku szansę, aby samo znalazło
rozwiązanie problemu.
 Proponować gry/zabawy, polegające na tworzeniu klas (np.
dzielenie zbioru obrazków na grupy: zwierzęta, rośliny itp.).
 Bawić się z dzieckiem w porównywanie obiektów pod
względem wielkości, liczebności itp

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ MOWY U DZIECKA ?
 Jak najwięcej rozmawiać z dzieckiem.
 Słuchać tego, co dziecko ma do powiedzenia.
 Czytać dziecku książki.
 Zachęcać dziecko do opowiadania o tym, co usłyszało, co je
zainteresowało.
 Zwracać uwagę na poprawność artykulacyjną mowy dziecka.

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ EMOCJONALNO –
MOTYWACYJNY DZIECKA?
 Mieć czas dla dziecka.
 Rozmawiać z nim o uczuciach.
 Uwrażliwiać dziecko na potrzeby i uczucia innych osób
poprzez rozmowy oraz prezentowanie właściwych postaw
społecznych.
 Powierzać dziecku obowiązki i odpowiedzialne zadania
(dostosowane do wieku).
 Rozbudzać w dziecku ciekawość poznawczą poprzez
bogactwo doświadczeń intelektualnych i kulturalnych…
(książki, wystawy, kino, teatr i in.).

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ SPOŁECZNY DZIECKA?
 Dawać dziecku jak najwięcej okazji do kontaktów z
rówieśnikami.
 Stwarzać dziecku okazje do radzenia sobie w różnych
sytuacjach społecznych.
 Inspirować dziecko do zachowań prospołecznych (działania
na rzecz innych).
 Rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach związanych z
przeżytymi sukcesami oraz porażkami.